Trafikk

Samhandling i trafikken

Kjerneelementet samhandling i trafikken handler om at elevene skal utvikle forståelse for hvorfor vi har trafikkregler, og hvordan reglene bidrar til en sikker og effektiv trafikkavvikling. Det handler videre om hva det innebærer å være hensynsfull, aktpågivende og varsom i trafikken.

Ansvar og risikoforståelse

Kjerneelementet ansvar og risikoforståelse handler om at elevene skal ha selvinnsikt som trafikanter. Det handler videre om at elevene skal få forutsetninger for å ta ansvarlige valg, lære av sine erfaringer og være gode rollemodeller. I dette inngår det at de skal lære om risikofaktorer som fart, rus, manglende sikring og uoppmerksomhet i trafikken. Videre handler kjerneelementet om å forstå sammenhengen mellom krefter, kroppens tåleevne og bruk av sikkerhetsutstyr. Kunnskaper om rutiner på et skadested og om livreddende førstehjelp inngår i kjerneelementet.

Folkehelse og miljø

Kjerneelementet folkehelse og miljø handler om å se sammenhenger mellom teknologi, helse, miljø og sikkerhet i trafikken. Det handler videre om å kjenne til ulike energikilder og hva som kreves for å oppnå bærekraftig transport. Forståelse av hvordan vi kan se nullvisjonen og nullvekstmålet i sammenheng, inngår i kjerneelementet.