Ideer og praktisk forskning

Vitenskapelig metode og analyse

Kjerneelementet vitenskapelig metode og analyse handler om å arbeide fra idé til konklusjon. Videre handler kjerneelementet om å forstå hva forskning er, vise innsikt i behandling av data og presentere undersøkelser. Elevene skal få praktiske erfaringer med å gjennomføre utforskingsprosjekter med bruk av ulike forskningsmetoder. Både naturfaglige og samfunnsfaglige forskningsmetoder kan inngå i elevenes arbeid.

Kreativitet i forskning

Kjerneelementet kreativitet i forskning handler om å bruke egne ideer eller interesser som grunnlag for å utvikle problemstillinger og gjennomføre utforskingsprosjekter. Ved å forfølge egne ideer skal elevene få erfaring med å utvikle egen nysgjerrighet og kreativitet. Videre handler kjerneelementet om å bruke kreativiteten sin til å velge egnede metoder og tekniske løsninger for å innhente data.