Robotakademiet

Elevene lager roboter

Fag

Naturfag, matematikk og kunst og håndverk.

Beskrivelse

Når elevene har gjennomført alle delene av opplæringen, vil de motta sitt eget Robotsertifikat. Dette er et bevis på at man er klar til å gå videre til del to av Robotakademiet.

I del to av Robotakademiet skal elevene bygge og programmere sin helt egen robot. Dette bruker vi tre nye uker på. To av ukene vil de jobbe individuelt, før de den siste uken skal linke opp sin robot med roboten til en annen læringspartner.

Siste dag av hele Robotakademiet vil vi ha en felles «Robot Convention» i auditoriet. Her blir det utdeling av diplomer for gjennomført akademi, samt ulike kåringer med premier.

Kompetansemål

Naturfag

• Bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener (her: elektrisitet)
  • Utforske, forså og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker

Matematikk

• Utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering

Kunst og håndverk

• Utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide harde, plastiske og myke materialer.
  • Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
  • Visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy