New York Holiday Block Party

Moodboards

Fag

Engelsk, KRLE, mat og helse, kunst og håndverk

Metode

Storyline i et nabolag i Brooklyn, New York (på engelsk). I en blokk i Brooklyn, New York bor personer med ulike kulturer, religioner og livssyn. Elevene skal i grupper skape sine egne familier med fokus på sin families kultur, religion og tradisjon. Elevene får i oppdrag å lage en video som presenterer familien. De må følge en PP-mal med kriterier på hva videoen skal inneholde. Familiene blir invitert til en «holiday block party» på slutten av perioden der de må ta med hjemmelaget mat og mood-board/dekorasjoner fra sin familie.

• Hver klasse er en blokk (AB, CD, EF og GH)
  • Elevene skal lage familien sin selv. Hvem er familien? Antall barn, gift/ugift? Yrker? Hvilken bakgrunn/tradisjoner? Hvilket livssyn/religion osv..
  • Elevene skal presentere familien sin ved hjelp av en video på engelsk. De følger powerpointmal som utgangspunkt for hva videoen må inneholde.
  • I løpet av ukene kan de få noen situasjoner/oppdrag de må ta stilling til.
  • Fredag uke 49 er det fremvisning av familievideoer klassevis
  • Perioden avsluttes med Holiday Block Party i bakgården (Aulaen) på mandag uke 50. Her skal familiene pynte til fest. Familiene går rundt juletreet, det blir DJ som spiller musikk sendt inn fra alle familiene og alle familiene tar med mat til bordet og henger opp sine «moodboards».

Kompetansemål

Engelsk

• Bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • Utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
  • Bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon

KRLE

• Utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
  • Utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Mat og helse

• Planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
  • vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer

Tverrfaglige læringsmål

• Bruke digitale hjelpemidler til å finne ut hvordan ulike familier i New York City lever.
  • Kunne forklare og beskrive hvordan det er å leve i et flerreligiøst og mangfoldig samfunn med utgangspunkt i New York City.
  • Kunne utforske mattradisjoner og religiøse tradisjoner fra ulike kulturer, samt planlegge og lage en tradisjonell rett.
  • Kunne representere en families kultur/religion/identitet gjennom et moodboard.