Kompetansemål i de styrende fagene
Naturfag
- Bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Norsk
- Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- Lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Samfunnsfag
- Reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- Sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
Vurdering
Vi skal i slutten av denne perioden lage en pressekonferanse som kalles «ungdommenes pressekonferanse». Vi kommer til å arbeide individuelt, i par og i grupper.
Teams/Onenote - "Tema"
Gjennom hele temaperioden kommer vi til å arbeide i teams/onenote kalt "TEMA".
- Alt som handler om temaet vil legges ut her, og dere skal arbeide i temasiden.
- Alt som gjøres her vil legges til grunn for vurderingsgrunnlaget i naturfag, norsk og samfunnsfag i denne perioden.
- Vi kommer til å arbeide med egenvurdering og logg jevnlig.