Kjernelementer i faget
Kommunikasjon
Kommunikasjon innebærer å skape mening med språk og å kunne bruke språket i formelle og uformelle sammenhenger. For å kommunisere selvstendig må elevene bruke sine muntlige og skriftlige ferdigheter i samhandling med andre. Elevene skal få oppleve glede ved å utfolde seg og å samhandle i autentiske språksituasjoner.
Språklæring
Språklæring innebærer å utvikle språkbevissthet og å kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan ord-, setnings- og tekststrukturer brukes, gir elevene valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling.
Språk og teknologi
Språk og teknologi innebærer å bruke digital teknologi og digitale ressurser for å utforske og lære engelsk i møte med andre. Bruk av teknologi skal legge til rette for kommunikasjon, interkulturell kompetanse og språklæring. Elevene skal lære å finne, kritisk vurdere og bruke teknologi og medier kreativt og hensiktsmessig.
Interkulturell kompetanse
Interkulturell kompetanse er å få innsikt i og utvikle forståelse for kulturelt og språklig mangfold og bruke denne kompetansen i samhandling med andre. Å lese varierte typer tekster på engelsk kan fremme leseglede, bidra til å videreutvikle språkkompetansen og øke interkulturell kompetanse.